Ben jij ook in de ban van wearables? Je weet wel, die handige en slimme toestelletjes die je op je lichaam draagt tijdens het sporten, aan je pols of aan je kleding. Keuze zat! Welk toestel je best koopt, is heel persoonlijk. Kies in functie van look and feel, functies, gebruik, gewicht, accuduur en budget. Is het voor jou eerder een soort persoonlijke fitness coach of wil je er een fashion statement mee maken? Allemaal zijn ze bedoeld om je nuttige info te verschaffen over je prestaties. Stappentellers, hartslagmeters, kilometertellers… Ze geven het sporten een toegevoegde waarde en zorgen voor een gedragsverandering. Want door die    gadgets is sporten sexy.

Zitten = nieuwe roken
Wearables zijn dus een goede zaak, al was het maar om je wat vaker uit je luie stoel te krijgen. “Elk toestel dat mensen aanzet tot bewegen, juich ik toe”, zegt sportarts en voorzitter van Vlaamse Vereniging Sportartsen Tom Teulingkx. “Mensen hebben een stimulans nodig om te bewegen. En deze slimme metertjes helpen mensen om hun conditie te verbeteren. ” Positief, want zitten, is het nieuwe roken, en dus vernietigend voor je gezondheid.

 

Elk instrument dat mensen aanzet tot bewegen, juich ik toe – Tom Teulingkx

 

Vermijd vals oké-gevoel
Deze gadgets zijn leuk en al, maar het mag je leven niet domineren. Je hebt wearable freaks, die de hele dag én nacht hun hartslag, bewegingen, eetpatroon, calorieën en slaappatroon in de gaten houden, maar de signalen van hun eigen lichaam negeren. “Het is maar de vraag hoe je al die data interpreteert”, zegt Teulingkx. “Want, dat je een na een sprintje een hogere hartslag hebt, zullen de meeste mensen wel weten. Maar, om te weten hoe je dat vertaalt naar een aangepaste training, moet je wel een beetje medische kennis hebben. Anders heeft monitoring geen zin en kan het zelfs gevaarlijk zijn.” Hij vergelijkt het met het vals ‘oké-gevoel’ van light-producten. “Ik heb ‘maar’ een cola light gedronken, dan mag ik nu toch een stuk chocolade eten.”

Blijf bezig met je conditie
Ook Eric Serré pleit voor een verstandig gebruik van wearables. Hij is weliswaar een voorstander en enthousiaste gebruiker, maar relativeert toch. “Vooral in het begin heb je de neiging altijd alles in de gaten te willen houden. Je bent dan meer met je gadget bezig dan met jezelf of je conditie. Het enige wat dat oplevert, is een platte batterij”, lacht hij. Serré werkt bij pakjesdienst DPD, legt enorm veel kilometers af te voet en meet dat met een polsband. “Ik wéét dat ik veel beweeg, maar wilde gewoon weten hoeveel. Daarom heb ik mij zo’n polsbandje aangeschaft.”

 

Mijn stappenteller telt dagelijks 30 tot 40.000 stappen. Dat is immens – Eric Serré

 

Ga 50 minuten wandelen
En als je bedenkt dat de meeste mensen in het beste geval aan een 10.000 stappen geraken en dat wordt beschouwd als gezond, is dat bij Eric Derré ietsje meer. “Mijn stappenteller telt dagelijks 30 tot 40.000 stappen. Dat is immens.” Het polsbandje zelf vindt hij ideaal. “Het is compact, discreet en het hindert niet. Het is een activiteitstracker en stappenteller, geeft aan hoeveel calorieën je hebt verbrand en monitort je slaapritme en -kwaliteit.”, legt Serré uit. En als je niet actief genoeg bent, geeft het toestel je tips, om 50 minuten te gaan wandelen bijvoorbeeld.

Medische check-up noodzakelijk
De data die je dan met wearables verzamelt, zou je in principe kunnen delen met je huisarts. Eerste bedenking daarbij: zijn deze gegevens betrouwbaar? “De meeste toestellen geven een goede indicatie, maar zijn niet nauwkeurig genoeg om echt betrouwbaar te zijn”, zegt Teulingkx. “Wie verantwoord wil sporten, laat best een tweejaarlijkse check-up doen met medische monitoring van hart, ademhaling, spierwerking, vetmeting… én met goed sportadvies. Da’s een pak nuttiger. Want, weten dat je maar vijf uur geslapen hebt, kan je hoogstens aanzetten om iets aan je slaaphygiëne te doen”, aldus nog Teulingkx.

Paard van Troje
Een ander probleem is privacy. Fabrikanten zweren wel dat hun devices digitaal waterdicht zijn, toch komt deze vertrouwelijke info soms in verkeerde handen terecht. “Maak van je wearable geen paard van Troje voor je privacy!”, waarschuwt hij. “Gebruik ze waarvoor ze bedoeld zijn. Om op een makkelijke en comfortabele manier je activiteit te registreren en je een idee te geven ‘waar je staat’. Wie zijn wearable gebruikt als motivator om gezonder te leven, heeft er een goede vriend aan.”