Hoewel online shoppen snel en gemakkelijk gaat, mist het voor velen de charme van voelen en ruiken. “Het gebeurt dat ik na mijn zoektocht bij een online shop naar de winkel ga, om het product te bekijken en daar te kopen.”

 

Kim Mampaey
coördinator ‘Het internet. Ook uw zaak’ bij Unizo

Waarom shop je wel/niet online?

“Elektro wordt bij ons al jaren online gekocht. Mijn man pluist eerst het volledige internet uit naar de beste prijs en beste beoordelingen, om het product vervolgens thuis te laten leveren. Ook eten, zoals pizza, zullen we eerder bestellen via internet dan per telefoon. Ik heb een zoontje van tien maanden en sinds die er is, koop ik meer online. Webwinkels zijn gewoon superhandig om leuke kleertjes of spulletjes voor hem uit te zoeken. Al laat ik de producten meestal opzij leggen in de fysieke winkel, zodat ik ze toch eerst nog kan ‘voelen’ alvorens ze te kopen.”

Wat zou je online willen kopen, maar heb je nog niet gedaan?

“Kleding en schoenen… ik ga gewoon heel graag winkelen. Het is voor mij een echt ontspanningsmoment waarvoor ik graag tijd vrijmaak. Voorlopig koop ik enkel kleren online als in de fysieke winkel een stuk niet meer voorradig is, waarvan ik wel de juiste maat en kleur weet. ‘Zalando-shoppen’ en meerdere stuks in verschillende maten bestellen, is niets voor mij. Ik heb tijd noch zin om de retours terug naar het postkantoor te brengen. Helaas maakt de combinatie van een nieuwe job en een baby dat ik minder gemakkelijk een ganse dag kan gaan shoppen, hoewel sommige zaken stilaan dringend beginnen worden.”

Hoe heeft online jouw koopgedrag veranderd?

“Ik behoor niet tot de groep consumenten die opgegroeid is met internet, maar het speelt wel een belangrijke rol in mijn aankoopproces. Ik gebruik webshops vooral om mij te oriënteren: wat is er allemaal op de markt, waar kan ik het product kopen en tegen welke prijs? Als een winkel vandaag niet op internet staat, verliest die voor mij zijn geloofwaardigheid. Voor een steeds groter wordende groep consumenten besta je gewoon niet als je geen website of Facebook-pagina hebt. E-commerce is een vak apart, maar ik weet bijna zeker dat ik er in de toekomst steeds meer gebruik van zal maken. Dan wel het liefst bij winkels die ik ken, die ik vertrouw en waar ik nu ook al fysiek koop.”


 

Frederik Claerhout
zaakvoerder Marlon

Waarom shop je wel/niet online?

“Online winkelen laat me toe om, wanneer het mij best past, rustig doorheen een catalogus te bladeren, informatie rond een product te lezen, prijzen te vergelijken en op die manier een goede deal te sluiten. Het is ook gewoon gemakkelijk en plezierig dat een product vaak al de volgende dag aan huis geleverd wordt. Ik koop wel uitsluitend bij online winkels die heel duidelijk hun voorwaarden en – bij voorkeur Belgisch – adres vermelden. Voor duurdere spullen zal ik me dan weer enkel tot professioneel uitgebate winkels richten. Ik hecht er nogal belang aan dat ze hun producten van duidelijke foto’s en omschrijvingen voorzien en de aankoop via een beveiligde verbinding laten verlopen.”

 Wat zou je online willen kopen, maar heb je nog niet gedaan. Waarom?

“Typische supermarktaankopen. Het is nochtans efficiënt om die online te bestellen: even aanklikken wat je écht nodig hebt en vervolgens hoef je de producten enkel nog op te halen. Toch ontbreekt bij deze manier van winkelen voor mij de charme van nieuwe producten te leren kennen. Het maakt alles nogal strikt, waardoor je jezelf minder snel laat verleiden tot promoties en minder geïnspireerd geraakt door het moment zelf. Toch niet onbelangrijk.”

Hoe heeft online jouw koopgedrag veranderd?

“Dankzij het web ben ik al op verschillende manieren in contact gekomen met nieuwe producten en varianten. Door te zoeken, te lezen en te vergelijken, kan ik ook veel bewuster kiezen. De ene keer zal ik het goedkopere item kopen, maar evengoed bestel ik door me te informeren net de duurdere versie. Het gebeurt ook dat ik, en dan vooral bij dure producten of spullen die ik weinig koop, naar de fysieke winkel van een webshop ga om het product te bekijken. Als ik online de stock van de winkel kan zien, ben ik sneller geneigd om langs te gaan en het item vervolgens ter plekke te kopen.”


 

Barbara Janssens
coördinator Netwerk Bewust Verbruiken vzw

Waarom shop je wel/niet online?

“Voor het gemak. Met een voltijdse job kom ik er vaak niet toe om naar een winkel te gaan en eigenlijk vind ik winkelen als activiteit op zich helemaal niet zo leuk. Ik koop dus meestal redelijk gericht, zowel in de gewone als online winkel. Heb ik iets nodig, dan zal ik eerst kijken of het te vinden is via 2dehands.be of eBay. Lukt dat niet, dan begin ik te snuisteren bij  voornamelijk kleinere webwinkels, die gespecialiseerd zijn in ecologische en duurzame producten.”

Wat zou je online willen kopen, maar heb je nog niet gedaan. Waarom?

“Tot voor kort waren dat schoenen, omdat ik toch graag voel hoe die zitten. Maar onlangs liet ik me bij een webshop verleiden door regenlaarzen. Wanneer ik nieuwe boeken wil kopen, zal ik eerder proberen een kleine zelfstandige boekhandel te steunen dan te bestellen via grote ketens als Amazon of Bol.com. Al is de verleiding er vaak wel. Mijn accountgegevens zijn er al geregistreerd, ze hebben een supergroot aanbod en je ontvangt gewoon snel wat je nodig hebt.”

Hoe heeft online jouw koopgedrag veranderd?

“Webwinkelen maakt dat je 24 uur op 24 en zeven dagen op zeven toegang hebt tot consumeren. Op zich ben ik daar helemaal geen voorstander van. Anderzijds zorgt het er wel voor dat ik mijn vrije momenten kan spenderen aan aangenamere dingen dan naar het centrum van de stad te fietsen om iets te gaan kopen. Ik erger me wel enorm aan het individuele transport van grotere webwinkels. Meestal hoeft een bestelling voor mij niet al de volgende dag in de brievenbus te zitten. Het kan een idee zijn om klanten de keuze te geven om te willen wachten, zodat de winkel in clusters aan huis kan leveren.”