Over enkele jaren loopt geen mens nog met muntstukken of bankbiljetten rond. Hoe we dan zullen betalen? Met de kaart, en minstens zo vaak ook met onze smartphones.

Op een echt cashloze maatschappij is het nog even wachten, zoals gebruikelijk loopt België niet bepaald in spits als het over (dit soort) technologische innovaties gaat. Dat wil echter niet zeggen dat hier niets beweegt, integendeel. In ons land zijn er al minstens drie apps verkrijgbaar waarmee je kan betalen via je smartphone: SEQR (spreek uit: Secure), Sixdots en de app van Bancontact.

 

QR scannen
Alle drie werken ze volgens hetzelfde principe: je scant een QR-code in die op de betaalterminal verschijnt of op de website waar je net iets gekocht hebt, je bevestigt het bedrag en tikt je pincode in en…betaalt. Bij sommige vestigingen van onder meer Panos, McDonalds en Delhaize kan dit al. Daarnaast kunnen ook particulieren elkaar op die manier geld overmaken, gewoon door de QR-code op mekaars telefoon te scannen. Een opmerkelijk verschil: SEQR werkt via een domiciliëring, je betaling gaat dus pas later van je bankrekening. Bij Bancontact en Sixdots gebeurt dit onmiddellijk in real time.

 

Op een paar maanden tijd hebben we bij de Colruytgroep al meer dan 5.000 mobiele betalingen verwerkt – Jan Derom

 

 

Snel & veilig
De supermarktketen die hiermee al het verst staat, is Colruyt, zij kozen voor het van oorsprong Zweedse SEQR-systeem. “Voornamelijk omdat hun transactiekosten erg laag zijn en omdat ze al heel wat ervaring hadden in andere landen”, zegt woordvoerder Jan Derom. “Ze hebben dus al bewezen wat ze kunnen.” Als grote voordelen van deze manier van betalen, noemt Derom de snelheid en de veiligheid. “Je hoeft geen kaarten of cash mee te zeulen en het gebruik is volledig gratis.” In bijna alle winkels van de groep (Colruyt, Okay, Dreamland, Dreambaby en Spar) en op de bijhorende webshops kan je ondertussen met je telefoon betalen. Dat gebeurt nu al een paar honderd keer per dag. “Op een paar maanden tijd hebben we zo al meer dan 5.000 mobiele betalingen verwerkt”, aldus Derom.

Telefoon = bankkaart
“In het licht van alle betalingen is dat nog weinig natuurlijk, maar we zijn er ook nog niet zo lang mee bezig. De klanten moeten het nog gewoon worden, dat vraagt tijd.” In sommige andere Europese landen kan je ook al betalen door je telefoon even tegen de betaalterminal te tikken, op die manier hoef je dus zelfs geen QR-code meer te scannen. Dit werkt via de draadloze NFC-standaard, maar in België wordt die boot bewust nog afgehouden. “De reden daarvoor is dat ongeveer alle smartphones wel een camera hebben, maar dat ze nog lang niet allemaal over een NFC-chip beschikken”, zegt Kris De Ryck van Bancontact.

Helemaal gratis
Ook bij Bancontact ligt het aantal transacties nog niet zo geweldig hoog, omdat het nog vroeg dag is, maar toch is de app al meer dan een half miljoen keer gedownload. “Verschillende banken integreren ook de Bancontact-technologie in hun eigen apps – Belfius is er al live mee – wat het aantal gebruikers op korte termijn nog zal verveelvoudigen”, legt De Ryck uit. “De grootste sterkte van de app is zijn veelzijdigheid: vrienden terugbetalen, makkelijk online betalen bij meer dan vijftig handelaars én betalen in de winkel. En het is helemaal gratis.”

 

Gaan mensen hun betaalgegevens met Google en Apple willen delen? Ik ben daar niet zeker van – Geert Indigne

 

Meer dan betalen
Van de huidige drie spelers op de Belgische betaalmarkt kennen er twee (Sixdots en Bancontact) elkaar heel goed. Hun aandeelhouders, de Belgische grootbanken, zijn praktisch dezelfde. Waarom moesten er dan twee aparte apps ontwikkeld worden? “Bancontact richt zich puur op betalingen, met Sixdots willen we op termijn ook bijkomende services aanbieden”, zegt Geert Indigne van Sixdots. “Dat gaat dan bijvoorbeeld over elektronische klantenkaarten en coupons. Met een transactie via Sixdots kan een klant betalen, zijn coupons inwisselen en spaarpunten op zijn klantenkaart verzamelen. Daarnaast willen we op termijn van Sixdots ook een soort mobiele ID-kaart maken, waarmee je op een veilige manier kan inloggen op websites.”

Internationale spelers
De Belgische spelers zijn dus al volop actief, maar ook internationaal gaat het hard en dan komen er plots hele grote jongens op de proppen. Zowel Google als Apple als Samsung en PayPal maken volop plannen om met hun eigen betaaloplossingen internationaal te gaan. Indigne neemt de handschoen zonder angst op. “Het grote voordeel dat wij hebben, is dat de Belgische banken achter ons staan”, zegt hij. “Die systemen van Apple en Google…technisch zal dat allemaal wel werken, maar gaan de Belgische klanten dat ook vertrouwen? Bovendien is er ook nog de privacy. Willen we onze betaalgegevens met zo’n bedrijven delen? Ik ben daar niet zeker van.”