Dat er aanvankelijk bij de Belgen een zekere aarzeling was om online te shoppen is niet vreemd. Volgens Hofstede zijn we immers meer risico avers dan onze buren. Daarenboven heeft het Belgische winkellandschap een hoge densiteit. Meestal kunnen we alles wat we willen hebben, gemakkelijk in een fysieke winkel in de buurt vinden. Online is dan minder nuttig. Zeker in geval van hoge leveringskosten of een langere levertermijn.

Vertrouw de online aanbieder
Daarnaast zijn er ook een aantal drempels te overwinnen, waaronder de veiligheid van online betalingen en de privacy van onze persoonlijke gegevens. We moeten ook een zeker vertrouwen hebben in de online aanbieder. We moeten ervan overtuigd zijn dat deze bonafide is, dat deze ons zal sturen wat we besteld hebben en dat we de producten zonder problemen kunnen retourneren als ze niet naar wens zijn.

 

Via het web heb je toegang tot een gigantisch aanbod, aan scherpe prijzen

 

Pro of contra?
Mogelijk wordt je overstelpt met het aanbod op internet, want deze overvloed aan producten maakt het niet evident om een keuze te maken. Je kan ze niet echt zien of aanraken. Kleding kan je niet passen. Het bestuderen van de grootte en het gewicht van producten of het materiaal en de kleur is niet altijd evident. Ook geuren kan je niet online ervaren. En dan heb ik het nog niet over het gebrek aan persoonlijk contact met een verkoper die je raad kan geven. Genoeg redenen om je tegen te houden de online winkels te bezoeken.

Aandacht voor privacy groeit
Dankzij tal van ontwikkelingen de laatste jaren echter, bleven veel van deze verzuchtingen niet onbeantwoord. Een aangepaste wetgeving met oog voor een betere consumentenbescherming, zelfreguliering binnen de sector, de certificatie van ‘veilige’ e-commerce websites door middel van kwaliteitslabels, de nadruk op veilige betalingsopties en de aandacht voor privacy hebben er toe bijgedragen dat het vertrouwen van de consument is gegroeid.

Deugden van online shoppen
Het feit op zich dat online shoppen meer en meer ingeburgerd geraakt, wekt ook extra vertrouwen. Hoe het ook zij, meer en meer Belgen beginnen de deugden in te zien van online te kopen. Gemakkelijk, vanuit de luie zetel, of mobiel onderweg. Via het web heb je toegang tot een gigantisch aanbod, vaak aan scherpe prijzen die transparant vergeleken kunnen worden. De winkels zijn altijd open en de producten worden goedkoop en snel aan huis geleverd.

To be continued
Recente technologische ontwikkelingen binnen e-commerce richten zich nog op het verbeteren van de online koopervaring. Interactieve 3D-productvisualisaties, de mogelijkheid om kleding virtueel te passen, een videochatsessie met online verkopers, tot zelfs online geurtransmissie zijn zaken die we in de nabije toekomst zeker mogen verwachten.