Sluit even de ogen en laat je fantasie het werk doen als je het woord ‘gaming’ hoort. Is de kans niet groot dat je twee of meerdere twintigers in een sofa ziet zitten, verwikkeld in een hevige strijd op het scherm, koortsachtig hun console bedienend? Die realiteit bestaat en is wellicht ook de meest realistische manier waarop games worden beleefd. Alleen: het is niet de enige realiteit. Er is namelijk een heel specifieke en steeds groeiende doelgroep voor wie games levensbepalend kunnen zijn: senioren.

Gamen voor iedereen
Vijftigplussers vormen een groep die momenteel met mondjesmaat op termijn spontaner kennis zal maken en vertrouwd zal worden met de digitale levensstijl en met games. De Engelse krant The Guardian wijdde zelfs een heel artikel aan dit fenomeen, onder de goed gevonden titel Rise of the Silver Surfers. Het probleem is echter dat de huidige senioren geen digital natives zijn: toen zij opgroeiden, bestonden games, smartphones, tablets en online blogs nog niet. Voor veel van hen is gaming dan ook iets waar ze vertrouwd mee moeten geraken.

 

De sleutel om gaming bij oudere generaties een succes te maken: laat verschillende doelgroepen samenkomen – Kevin Haelterman

 

Van na mijn tijd
En heel wat senioren zijn inderdaad nog wantrouwig, stelde Kevin Haelterman vast. Hij is een van de oprichters van gameontwikkelaar LuGus Studios, gespecialiseerd in positieve, educatieve games – ook wel serious games genaamd. “We toonden in een shoppingcenter voor het publiek hoe games worden gemaakt. De jongere aanwezigen bleken heel geïnteresseerd en geïntrigeerd, terwijl de meeste grootouders reageerden met de bekende dooddoeners ‘dat is van na mijn tijd’ of ‘ik begin daar niet aan, ik ken daar niets van.’ ”

 

F-d_img-38

Digitale, rijkere realiteit
Maar dat was buiten de waard gerekend: Haelterman haalde een tablet boven en hield dat boven een voorwerp, om te demonstreren hoe augmented reality werkt, waarbij op een bestaand en fysiek gegeven een digitale laag wordt gelegd en dus een nieuwe, rijkere realiteit wordt gecreëerd. “En vanaf dat moment vielen hun monden op en waren ze geboeid”, aldus Haelterman. “Omdat het opeens minder abstract en mysterieus werd. En dat is de bewustwording die we bij senioren moeten bereiken.”

 

We werken aan een programma waarbij senioren in een WZC plaatsnemen op een hometrainer en vervolgens – dankzij Google Streetview – fietsen door hun vroegere omgeving – Frederik Horemans

 

Fietsen door Google Streetview
Augmented reality lijkt dus een van dé manieren om senioren vertrouwd te maken met gaming en digitalisering. Tegelijkertijd kan het een manier zijn om deze doelgroep (meer) aan het bewegen te krijgen. Frederik Horemans, regional manager van Microsoft Innovation Center Vlaanderen: “Dan spreken we vooral over een geanimeerde spelomgeving ofte applied gaming waarbij fysieke elementen met virtuele worden gecombineerd. Zo werkt bijvoorbeeld de start-up Activ84health aan een game waarbij senioren in een woon- en zorgcentrum plaatsnemen op een hometrainer en vervolgens – dankzij Google Streetview – fietsen door hun vroegere omgeving. Een manier om in beweging te blijven én vereenzaming tegen te gaan door contact met de buitenwereld te s(t)imuleren.”

Tablet is toegankelijk
Dat zijn echter vooral educatieve en sociale invullingen van gaming. De vraag is of oudere generaties ook openstaan voor games als pure ontspanning. Haelterman van LuGus Studios is overtuigd van wel, vooral omdat de dragers, de hardware, steeds intuïtiever worden. Heel wat senioren zien een laptop als iets ontoegankelijk, vooral door al die knoppen. Een tablet daarentegen is een veel eenduidiger toestel, dat je met eenvoudige vingerbewegingen bedient. Daar zal de game industrie volop kunnen op inspelen. “Eigenlijk schuilt er in iedere mens een gamer”, aldus Haelterman. “Kijk naar het blijvende succes van Blokken: in wezen gaat het hier ook om een game, dat iedereen, jong en oud, graag speelt. Daar ligt voor mij ook de sleutel om gaming bij oudere generaties een succes te maken: laat verschillende doelgroepen samenkomen, zoals kleinkinderen en hun opa en oma, en laat ze zo intuïtief mogelijk spelen.”