Personal branding, zo heet het fenomeen dat al een tijdje opgang maakt op het internet. Het komt er op neer dat je jezelf zo profileert op sociale media, dat je autoriteit en kennis uitstraalt. “Vroeger gebeurde dat profileren alleen maar door bedrijven”, zegt internet watcher en ondernemer Alexander Maertens. “Alleen zij hadden de middelen om aan pr te doen, om de pers te bespelen of om reclame te maken. Met de opkomst van sociale media is het heel gemakkelijk geworden om dit ook voor je eigen persoontje te doen. Het fenomeen is dus niet nieuw, wel het feit dat het nu voor iedereen toegankelijk is geworden.”

Versterk je aanzien
Vooral voor freelancers en mensen die zichzelf moeten verkopen, is personal branding een onmisbare tool, zegt Maertens. “Als je heel actief bent op Twitter en je constant opduikt wanneer je op bepaalde hashtags zoekt, geeft dat je een zeker aanzien. Je laat zien dat je over een bepaald onderwerp kennis in huis hebt en dat je je vakgebied volgt. Mensen die jouw diensten kunnen gebruiken, zijn daar zeker gevoelig voor.”

 

Als je je als een compleet ander iemand gaat voordoen, val je op een gegeven moment toch door de mand – Alexander Maertens

 

Check achtergrond
Dat blijkt: “Wanneer wij sollicitanten hebben, is Google een ideale bron om hun achtergrond te checken”, zegt Emma Liekens, oprichtster van het internetmarketingbureau Think Tomorrow. “Een sollicitant waar ik een leuke blog van vind, heeft een voetje voor. Ik merk het bij mezelf ook. Ik blog regelmatig voor Dutch Cowgirls en dat stuwt mijn marktwaarde en mijn imago. Je toont dat je mee bent, dat je expertise hebt.”

Kies je kanalen
Maar hoe begin je nu aan zo’n personal branding? Als een gek beginnen Twitteren en maar hopen dat iemand je opmerkt? “Er bestaat geen mechanisme voor, het beste is om het organisch te laten groeien”, zegt Maertens. “Meestal ben je toch al een paar jaar bezig voor je merkt dat, wat je doet, ook echt impact krijgt. Daarnaast moet je natuurlijk op de correcte kanalen aanwezig zijn. Twitter, Facebook en LinkedIn zijn vanzelfsprekend, maar voor grafici of mensen die een winkel hebben, is bijvoorbeeld ook Pinterest een interessant kanaal.

Blijf jezelf
Maar het allerbelangrijkste, denk ik, is vooral dat je jezelf blijft. Als je je als een compleet ander iemand gaat voordoen, val je op een gegeven moment toch door de mand. En als je een fout maakt, geef dat dan ook gewoon toe. Niemand gaat met een vergrootglas je fouten verzamelen en het algemene beeld dat je goed aanwezig bent op sociale media zal veel langer nazinderen dan dat ene foutje dat je maakte.”

 

Laat gerust zien dat je met nog andere dingen bezig bent dan je branding alleen – Emma Liekens

 

Hou het vol
Met dat laatste is Emma Liekens het helemaal eens. “Je zelf blijven en de waarden verdedigen waar je echt in gelooft, lijken me absoluut noodzakelijk om het vol te houden. Neem nu iemand als Lance Armstrong, die de hele tijd op Twitter een cleane levenshouding propageert, maar dan wel zelf een dopinggebruiker blijkt te zijn. Die valt keihard van zijn voetstuk natuurlijk. Het is ook belangrijk dat je je personal branding volhoudt en actief blijft posten. Je ziet vaak dat mensen er vol goede moed aan beginnen, maar het na een tijdje opgeven. Als je zo’n Twitter-feed bekijkt, komt dat raar over natuurlijk. Heel veel berichtjes in het begin en daarna droogt het plotseling op.

Leef niet voor je werk
En een laatste tip die ik kan meegeven: laat ook gerust eens zien dat je met nog andere dingen bezig bent dan je branding alleen. Post eens een berichtje over waar je op restaurant bent geweest of welk concert je hebt gezien. Je moet niet je hele privéleven te grabbel gaan gooien, maar er zijn ook nog andere dingen dan je werk of professionele activiteiten. Als je jezelf er een beetje mee amuseert, wordt het op de duur iets natuurlijks, iets waar je niet meer over nadenkt. En dan hou je het sowieso langer vol.”

Vermijd fakers
Nu zoveel mensen met hun personal branding bezig zijn, stikt het ondertussen op de sociale media van goeroesexperts en evangelists. Hoe maak je in godsnaam nog het verschil tussen de echte kenners en de fakers en poseurs? “Je komt inderdaad zo’n mensen tegen, maar je voelt vaak snel welk vlees je in de kuip hebt”, zegt Liekens. “Dat zijn dan de Twitter-experts die zelf geen Twitter-account blijken te hebben of een Twitter-account met vijftien volgers (lacht). Of goeroes die nog maar drie maanden op Facebook blijken te zitten.”

Let op met Klout
En de Klout-score in de gaten houden van mensen? (Klout is een website die een score probeert te geven aan mensen over hun bekendheid op internet, red.) “Zou ik mee oppassen”, zegt Emma Liekens. “Hoe betrouwbaar is die score? Ik heb een tijdje geleden eens heel veel interactie met andere surfers gehad toen mijn auto stuk was en ik om raad vroeg. Kort daarna bleek mijn Klout-score enorm gestegen te zijn. Ik zou daar dus niet te veel uit opmaken (lacht).”