Het wereldwijde web biedt meer dan voldoende ruimte voor enthousiaste ondernemers. De mogelijkheden om een product via digitale platformen aan de man te brengen worden zowaar oneindig. Deze ondernemers leggen uit waarom ze daar graag en gretig op inspelen.

Nicolas Krekels, richtte samen met Rik van Kerckhoven Partywatch op

Wat is het grootste verschil tussen “gewoon” ondernemen en digitaal ondernemen?
“Het grootste verschil tussen ‘gewoon’ en digitaal ondernemen is dat je niets tastbaars hebt. Bij gewoon ondernemen ga je naar je magazijn kijken om te zien hoe de zaken ervoor staan, terwijl je bij digitaal ondernemen simpelweg je database induikt (lacht). Het mooie aan digitaal ondernemen is dat je ook niet veel middelen nodig hebt om eraan te beginnen: een laptop, internet, een bureau en je bent vertrokken.”

Welke vernieuwingen inzake e-commerce en digitaal ondernemen staan ons nog te wachten?
“Volgens mij staat er ons nog heel, maar dan ook héél veel, te wachten. We zijn nog maar aan het begin van het digitale tijdperk. Computers en de dataverwerking erachter worden zoveel slimmer met de jaren. De mens zal zelf bijna niet meer moeten nadenken. Als je nu bijvoorbeeld het idee hebt om een nieuwe auto te kopen, dan zal het internet gedurende enkele dagen of weken je gedrag online volgen en weten welke soort auto jij wil. Zulke zaken staan nog maar in kinderschoen, maar ik kijk alvast uit naar de rest. Ik ben in ieder geval blij dat ik in dit tijdperk ben geboren: zelfrijdende auto’s, livestreamen met heel de wereld, bots waartegen je kunt praten… Dat is toch extreem graaf.”

Waarom ben je digitaal ondernemer geworden in Antwerpen?
“Ik ben eerst en vooral digitaal ondernemer geworden omdat ik het een heel interessant domein vind. Toen we Partywatch opstartten, hadden mijn partner (Rik van Kerckhoven, red.) en ik – toen nog allebei student – een probleem met feestjes of evenementen te vinden in de buurt. Wij wilden dat probleem oplossen en dat wordt haalbaar dankzij digitaal ondernemen. Gebruikers hebben enkel een smartphone nodig om onze app te downloaden. Eén van de mooiste momenten voor mij is wanneer we zien dat verschillende mensen over de hele wereld de app live gebruiken. Zo krijg je enkel nog meer goesting om ervoor te zorgen dat iedereen je product leert kennen.”

Christophe Leenknecht Business Development Manager van digital agency Mia Interactive

Wat is het grootste verschil tussen “gewoon” ondernemen en digitaal ondernemen?
“Ik zie eigenlijk geen fundamenteel verschil tussen ‘gewoon’ en digitaal ondernemen. Uiteindelijk komt ondernemen erop neer dat je kansen ziet, die je ook benut en op die manier waarde creëert, digitaal of analoog. Als er al een verschil zou zijn, is dat het vandaag allemaal in een hogere versnelling verloopt. De nieuwe trends en technologieën bewegen zich voort in een rotvaart en je moet heel wat investeren in kennis. Ik zie daarom eerder heil in specialisatie dan generalistisch te werken.”

Welke vernieuwingen inzake e-commerce en digitaal ondernemen staan ons nog te wachten?
“Bij Mia leggen we zelf de focus op Inbound Marketing, die volledig inspeelt op en vertrekt vanuit de noden van de consument. In plaats van te werken met campagnes die op agressieve wijze de aandacht van je klanten proberen te trekken, voorziet inbound marketing die klanten van oplossingen op hun specifieke vragen. Verder is ‘mobile first’ ondertussen de norm geworden, volgens mij. Websites worden vanuit een mobile first-denken gebouwd, in plaats van eerst een website te bouwen en die dan ‘mobile friendly’ te maken.”

Waarom ben je een digitale ondernemer geworden in Antwerpen?
“Mia Interactive is begin 2000 ontstaan in de schoot van een grafisch bureau dat al jarenlang in Antwerpen actief was. Het was toen al redelijk duidelijk dat digitaal op weg was om ‘het nieuwe normaal’ te worden. Er werd strategisch gekozen om te investeren in kennis en in mensen die hierin een voortrekkersrol spelen. Antwerpen is uiteraard een stad en regio waar heel wat economische activiteit te vinden valt, en waar er dus ook veel nood is aan digitale diensten. Ondertussen hebben ook een aantal hogescholen in de regio, zoals bijvoorbeeld Thomas More, ingezet op specifieke digital marketingopleidingen. Voor ons als bedrijf is dat een ideale vijver om goed opgeleide medewerkers te vinden.”

Mathieu de Lophem, General Manager Deliveroo

Wat is het grootste verschil tussen “gewoon” en digitaal ondernemen?
“Of je nu digitaal of ‘gewoon’ onderneemt, je weet nooit welke kant het kan uitgaan. Zelfs al heb je het meest uitgebreide marktonderzoek, het beste personeel en slimste businessmodel, je blijft voor een grote uitdaging staan: een succesvol, vernieuwend en toonaangevend bedrijf worden. Bij digitaal ondernemen is de wereld je markt. En dan kun je best twee keer beter, twee keer sneller en twee keer flexibeler zijn. Je bent zo ook minder gebonden aan de lokale monopolies, regels en gewoontes en je product kan daarbovenop snel internationaal opgepikt worden. Als je service duidelijk en gebruiksvriendelijk is, zullen millenials het gauw genoeg gebruiken. Kwaliteit komt altijd bovendrijven.”

Welke vernieuwingen inzake e-commerce en digitaal ondernemen staan ons nog te wachten?
“Alles zal steeds vernuftiger en gebruiksvriendelijker worden. De service voor klanten zal blijven verbeteren en meer in de verf worden gezet. Technologie zal ook meegroeien en tegelijkertijd de mogelijkheden van digitale goederen of diensten vergroten. The sky blijft nog zeker the limit. Kijk naar online payment en bestellen, bijvoorbeeld via Facebook Messenger of Whatsapp. Of de nieuwe e-services, zowel op vlak van voedsel, financieel, huishoudelijke hulp…”

Waarom ben je digitaal ondernemer geworden in Antwerpen?
“Deliveroo is opgericht in Londen, maar breidde al snel uit naar verschillende trendy steden over de wereld. En daar hoort Antwerpen natuurlijk ook bij. Antwerpenaars zijn echte stadsmensen die steeds op zoek zijn naar levenskwaliteit op maat en op het ritme van de stad. Ze staan ook open voor vernieuwing, zijn online, houden van lekker eten en juichen nieuwe ondernemingen toe. Eens Deliveroo beschikbaar was in Antwerpen waren zowel de inwoners als de restaurants razend enthousiast over het concept. Na amper een halfjaar zijn de Deliveroo-fietsers dan ook niet meer uit het straatbeeld weg te denken.”