“Ik bestel vooral kleding, maar eigenlijk doe ik nog niet zo heel lang aan online shoppen. Pas sinds juli van dit jaar. Vroeger bestelde ik wel eens iets via de cataloog van 3 Suisses of La Redoute, maar dat was toch helemaal anders dan het online shoppen van vandaag. Ik ben niet zo’n shopaholic en als ik ga winkelen, moet het vooral snel gaan. Daarnaast vind ik het ook handig om mijn boodschappen te doen via de Colruyt. In het begin is het wat zoeken, maar na een tijdje kun je lijstjes samenstellen van je favoriete merken, kun je eenvoudig bestellingen doen en daags nadien staat alles klaar. Op tien minuten ben je binnen en buiten.”

Maaike Bauwens
marketeer

Waarom doe je aan online shoppen?

“Ik bestel vooral kleding, maar eigenlijk doe ik nog niet zo heel lang aan online shoppen. Pas sinds juli van dit jaar. Vroeger bestelde ik wel eens iets via de cataloog van 3 Suisses of La Redoute, maar dat was toch helemaal anders dan het online shoppen van vandaag. Ik ben niet zo’n shopaholic en als ik ga winkelen, moet het vooral snel gaan. Daarnaast vind ik het ook handig om mijn boodschappen te doen via de Colruyt. In het begin is het wat zoeken, maar na een tijdje kun je lijstjes samenstellen van je favoriete merken, kun je eenvoudig bestellingen doen en daags nadien staat alles klaar. Op tien minuten ben je binnen en buiten.”

Wat zijn volgens jou de grote voor- en nadelen?

“Het grote voordeel is vooral dat je je niet moet verplaatsen. Met een jonge peuter in huis is het niet altijd evident om te shoppen. Dus online is vooral veel gemakkelijker. Bovendien vind je veel kledingmerken bij elkaar en je kunt ook gewoon opgeven wat je maximumbudget is. Het spaart me tijd uit en het wordt aan huis geleverd. Wanneer je iets gekocht hebt dat je niet past, dan kun je het vaak kosteloos terugsturen. En soms vind je echt heel mooie aanbiedingen, zelfs bij de dure, echte fashionmerken, zonder dat het je veel moeite kost. Over de betrouwbaarheid maak ik me trouwens niet te veel zorgen. Als je koopt bij de grote, reguliere webwinkels, heb je nooit problemen.”

Doe je ook nog aankopen in gewone winkels en winkelstraten?

“Ik ga zeker niet minder shoppen dan vroeger. Het blijft een gezonde mix van beiden, al zal ik nu misschien wat meer gericht kopen. Ik hou er nog altijd van om met vriendinnen af te spreken en samen te shoppen.”


Olivier Scheir
Communicatie medewerker

Waarom doe je aan online shoppen?

“Ik denk dat ik zoals zoveel mensen vertrouwd ben geraakt met het online shoppen via tweedehandssites zoals Kapaza en ebay. Ik heb daar amper negatieve ervaringen mee gehad en zo ontdek je geleidelijk andere sites. Sinds een jaar of twee koop ik vooral kleding of zaken die je in de gewone winkel moeilijk vindt, of waarvoor je je ver moet verplaatsen. Mijn broer bijvoorbeeld is gek op VW-busjes en speelgoedproducent Lego heeft een limited edition uitgebracht van zo’n busje. In Gent was dat moeilijk te vinden en dan is het gemakkelijk dat je dat via één muisklik kunt bestellen.”

Wat zijn volgens jou de grote voor- en nadelen?

“In de eerste plaats het gebruiksgemak. Ik spring geregeld binnen in een Mexx-winkel en ken perfect mijn maten. Wat ik niet in de winkel kan vinden in mijn maat, bestel ik nu gewoon via internet. Het nadeel is natuurlijk dat je de ervaring mist: het voelen van de stof, de kleur en de beleving van een aankoop. Bovendien krijg je er bij een stuk speelgoed of iets anders wel de grootte bij: 30 centimeter of zo, maar wanneer je je aankoop in handen krijgt, is dat soms toch wel een verrassing. Dus het blijft altijd een beetje spannend als er een pakketje wordt geleverd: voldoet het wel aan mijn verwachtingen?”

Doe je ook nog aankopen in gewone winkels en winkelstraten?

“Ik heb zeker niet de indruk dat ik minder spendeer in de winkels. Ik ga nog altijd even vaak naar de Fnac in vergelijking met vroeger bijvoorbeeld, maar als ik weet dat er een special edition is van de nieuwste cd van Bob Dylan en ze die daar niet hebben, dan zal ik die nu online bestellen. Ik ben zeker geen windowshopper geworden, die in de etalages gaat kijken en daarna een bestelling doet online. Dat doe ik niet.”


Hannelore Michiels
Communicatie medewerker

Waarom doe je aan online shoppen?

“Ik denk dat ik al zo’n jaar of vier online shop en dan gaat het alleen om kleding en schoenen. Andere zaken koop ik niet online. De belangrijkste reden is gewoon dat het enorm gemakkelijk is. Je kunt het thuis doen, vanuit je living. Je kunt ook echt je tijd nemen om iets uit te zoeken, je kunt de resultaten van je zoekopdracht bewaren, even terug scrollen, misschien iets schrappen of toevoegen en er is enorm veel keuze.”

Wat zijn volgens jou de grote voor- en nadelen?

“Het grote voordeel is dat – wanneer je echt gericht wilt zoeken, je online gemakkelijk de dingen terugvindt die je wilt vinden. Wil je een blauwe trui van dat merk en die prijs: wel je kunt het allemaal gemakkelijk aanvinken en terugvinden. Het aanbod is ook enorm, veel ruimer vaak dan in één winkel. Het grote nadeel is dat er vaak een verschil is tussen wat je op foto ziet en wat je thuisgeleverd krijgt. Soms is het ook vervelend als je iets wilt terugbezorgen. Er komt toch vaak wat gedoe bij kijken, terwijl je iets dat je in de winkel kocht, vaak gewoon kunt terugbrengen.”

Doe je ook nog aankopen in gewone winkels en winkelstraten?

“Ik denk niet dat ik minder ga shoppen in vergelijking met vroeger, maar wellicht spendeer ik wel iets minder in de winkelstraten. Als ik vroeger mijn kledingmaat niet vond in een welbepaalde handelszaak, dan gebeurde het vaak dat ik iets anders in de plaats kocht. Nu zal ik dat online bestellen. Voor het overige hou ik nog altijd heel veel van winkelen. Als ik gewoon eens wil shoppen, zonder vastomlijnd plan, dan slenter ik nog altijd graag eens rond in de winkelstraten.”