In samenwerking met:

Elien Defraeije, zaakvoerder van Creactiv

 

Welke trefwoorden gebruiken?
Om goed te scoren in zoekmachines moet je gebruik maken van relevante trefwoorden. Weet wat je klant wil en schrijf op zijn maat. De basisinformatie moet op je website aanwezig zijn, maar denk ook aan productinformatie, eigenschappen, gebruiksinstructies,…

Beantwoord op je website de vragen van de gebruikers, zodat je hen online helpt, net zoals een verkoper in een fysieke winkel dat doet. Zorg dat je content de juiste woorden bevat, zodat zoekmachines je website hoger gaan waarderen. Om er extra kracht aan te geven, kan je deze trefwoorden in het vet zetten. Ook het gebruik van synoniemen van deze trefwoorden heeft een positief effect op SEO.

Hoe kan je deze trefwoorden nu vinden? Vraag bijvoorbeeld aan je huidige klanten hoe zij jou in een zoekmachine zouden zoeken. Maak gebruik van Google Analytics. Hier kan je zien door welke trefwoorden bezoekers bij jou terecht gekomen zijn. Zorg dat deze trefwoorden voldoende terugkomen in de content op je website. Je website moet immers gebaseerd zijn op de zoekwoorden die voor jouw website het meeste conversie opleveren. Lees hoe je jouw website kan verbeteren met Google Analytics.

Content, content en nog eens content
Zorg dat je voldoende informatie en content op je website hebt staan. Hoe werken je producten of diensten, hoe ga jij te werk,… Al deze vragen moeten op je website beantwoord worden.

Er zijn meer mogelijkheden om dit te vertellen dan enkel tekst. Zo is het bijvoorbeeld bij technische en ingewikkelde producten niet altijd makkelijk om de werkwijze uit te schrijven. Een video kan je hierbij helpen. Leg in deze video uit hoe het product werkt, wat de technische specificaties zijn,… Een video kan je op meerdere kanalen plaatsen (op je website, Youtube, vimeo, social media,…)

Zorg ervoor dat je video een titel heeft waarin het keyword (het zoekwoord) voorkomt waarop je gevonden wil worden.
Ook deelbare content krijgt bij Google een streepje voor. Maak dus ook gebruik van checklists, infographics,…

Geen doodlopende pagina’s
Je website moet voldoende call to action mogelijkheden bevatten. Dit wil zeggen dat bezoekers nooit op een doodlopende pagina terecht mogen komen. Wanneer ze kunnen verder klikken naar een andere pagina blijven bezoekers langer op je website.

Google waardeert websites met een hoge Click Through Rate (CTR). Dat betekent dat hoe meer bezoekers doorklikken naar andere pagina’s binnen je website, hoe hoger je website wordt gewaardeerd door de zoekmachines. Zorg dus voor voldoende interne links. Wanneer deze links relevant zijn voor de bezoekers, dan kan ook dit een meerwaarde bieden voor SEO. Let wel op, dit werkt ook omgekeerd. Hoe sneller de bezoekers je website verlaten, hoe lager de waardering.

Responsive webdesign
Het aantal zoekopdrachten op mobiel is sinds 2014 groter dan het aantal zoekopdrachten op desktop. Zoals we in een ander artikel vermelden, hecht Google belang aan mobielvriendelijke websites. Een responsive webdesign zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten komt. Om niet te verliezen van je concurrenten is een responsive webdesign noodzakelijk.

 

Weet wat je klant wil en schrijf op zijn maat

 

 

Gebruik beschrijvende url’s
Sommige websites gebruiken cijfers in hun webadres en dat is geen al te beste keuze. Het verschil tussen www.voorbeeld.com/1234567 en www.voorbeeld.com/websiteoptimalisatie is dat de tweede URL veel sneller zal opgepikt worden door een zoekmachine. Zorg er wel voor dat de woorden in de URL overeenkomen met het onderwerp van de pagina of tekst. Deze URL’s zorgen ervoor dat je gemakkelijker gevonden wordt door de zoekmachines.

Maak goede paginatitels
Een goede paginatitel is essentieel voor de gebruiksvriendelijkheid voor gebruikers, maar ook voor de zoekmachines.

Houd je titel kort en relevant. Een goede titel is meestal niet langer dan 65 karakters en bevat geen lidwoord. Vooral de eerste 11 karakters zijn voor zoekmachines belangrijk. Focus je op ‘wie doet wat’. Je titel moet een eenvoudig antwoord geven op die vraag. Schrap alles wat niet relevant en overbodig is. Denk hierbij aan ‘schrijven is schrappen’.

Een goede titel geeft het onderwerp van de pagina weer. Zorg dus voor een heldere titel die overeenstemt met de inhoud. Meestal bevat de titel ook een zoekwoord. Een juiste combinatie van titel en inhoud bepaalt je positie in de zoekresultaten.

Maak de navigatie overzichtelijk
Een goede navigatie (hoe je van pagina X naar pagina Y kan gaan), helpt gebruikers om snel de inhoud te vinden die ze zoeken. Ook zoekmachines krijgen zo inzicht in de belangrijkste content van je website.

Door alleen de navigatie van je website te bekijken, zou het voor bezoekers meteen duidelijk moeten zijn waarover je website gaat.

Om niet te verliezen van je concurrenten is een responsive webdesign noodzakelijk

Zorg voor een snelle website
Een website kan frustraties oproepen bij bezoekers wanneer het lang duurt vooraleer alle inhoud geladen is. Zorg ervoor dat je website vlot en snel is, want ook de websitesnelheid is een element dat meegenomen wordt in het bepalen van de positie in zoekmachines.

Trage websites zullen nooit hoog scoren in Google. Een goede norm is 3 seconden. Je kan eenvoudig zelf de snelheid van je website meten via www.gtmetrix.com. Een snelheid van 80% is goed.