Ruwweg kan je stellen dat er een drietal niveaus zijn waarop in België IT (in al zijn vormen) onderwezen wordt. Er zijn de bachelors in IT, waarbij elke school veel vrijheid heeft om het leerprogramma samen te stellen. Er zijn de masters, de vroegere industriële ingenieurs, waar vooral in de richting elektronica heel wat IT-afdelingen terug te vinden zijn. En er zijn ten slotte de universitaire masters, de burgerlijke ingenieurs informatica.

Vraag en aanbod
Terwijl er vele duizenden openstaande IT-vacatures zijn in België, zijn die drie opleidingen goed voor ongeveer 1.200 afgestudeerden per jaar. De vraag naar informatici is dus groot, het aanbod schaars. “En toch merken we dat er vacatures niet ingevuld geraken, omdat de vraag uit de bedrijfswereld nog niet altijd aansluit op het soort kennis dat in de scholen onderwezen wordt”, zegt Kristel Seymus van Talent Planet uit Temse. Zij rekruteren elk jaar tientallen kersverse IT-studenten om die daarna op projectbasis in te zetten bij haar klanten, meestal grote en middelgrote bedrijven.

 

De evoluties in IT gaan zo snel dat scholen ze niet kunnen bijbenen – Kristel Seymus

 

Evolutie niet bij te benen
“Het probleem is dat de evoluties in de IT zo snel gaan, dat de scholen soms moeite hebben om die bij te benen”, zegt Seymus. “Vroeger was IT een ietwat apart onderdeel van je bedrijf dat je gebruikte om je eigenlijke bedrijfsprocessen mee te ondersteunen. Dat is uiteraard nog altijd zo, maar daarnaast zien we dat IT meer en meer een integraal onderdeel van de business zelf is geworden. Als vroeger de IT wegviel, kon het bedrijf nog wel even blijven draaien. Als nu de IT wegvalt, is het over and out. Daarnaast gaan steeds meer producten ook IT bevatten, domotica om maar één voorbeeld te geven. Dat betekent niet alleen dat er meer werk is in IT, maar ook dat er een shift is in wat bedrijven nu eigenlijk verwachten van hun personeel.”

In functie van de branche
Hoe die shift er uit ziet, laat zich gemakkelijk samenvatten: bedrijven hebben geen nerds meer nodig, maar all rounders. “Het eigenlijke maken van de hardware en het schrijven van de software wordt tegenwoordig allemaal geoutsourcet, naar bijvoorbeeld Indië. Wat er nu lokaal nodig is, zijn mensen die oplossingen kunnen bouwen in functie van de branche waar je in zit. En daarvoor word je in heel wat opleidingen niet voorbereid. We maken het vaak mee dat wat onze klanten vragen zo ingewikkeld is, dat veel jongeren zelfs niet weten waar dat over gaat.

 

Wat er nu lokaal nodig is, zijn mensen die oplossingen kunnen bouwen in functie van de branche waar je in zit – Kristel Seymus

 

Selectie volgens capaciteiten
We zien ook steeds vaker dat de absolute topvacatures als bijvoorbeeld business analist, wat vroeger vaak de facto door een IT’er werd gedaan, tegenwoordig door mensen met een heel andere opleiding worden ingevuld. Bedrijven selecteren ook niet meer zo rigoreus op basis van je diploma maar meer op basis van je capaciteiten. Als je kan meedenken met de business maak je dus ook met een hogeschooldiploma een goede kans op een job.”

Kweekvijvers voor IT’ers
Opnieuw aansluiting vinden met het bedrijfsleven wordt volgens Seymus een serieuze uitdaging voor het IT-onderwijs in de komende jaren. Ook de overheid weet dat. “Er wordt aan gewerkt, ik weet dat heel veel onderwijsinstellingen zich van het probleem bewust zijn.” Ook in de secundaire scholen zien we al enkele mooie aanzetten in bijvoorbeeld de wetenschappelijke richtingen, die een typische kweekvijver zijn voor IT’ers. Er is dus stilaan een kentering zichtbaar, maar het proces gaat nog altijd vrij traag.