De Analytics-sector maakte grote sprongen. Analytics evolueerde in enkele decennia van het managen van descriptive data die een bepaalde situatie blootleggen, over predictive data die verbanden leggen en voorspellingen maken, naar prescriptive data die beslissingen voorschrijven. Een evolutie die heel wat kansen creëert voor jouw bedrijf.

- Datadenken voor tevreden klanten
Vroeger richtten bedrijven zich vooral op de optimalisatie van processen, het zogenaamde procesdenken. Vandaag wint datadenken sterk aan belang, want vaak dicteert niet het bedrijf de processen, maar de klant. Dat maakt het belangrijk om alle data over het klantenproces correct vast te houden en te analyseren. Zo kom je tot nieuwe inzichten waardoor je klantgerichter kunt werken. En dat leidt weer tot meer tevreden klanten en betere processen.

- Analyze all your data
Waar je vroeger op technologische beperkingen stootte, kun je vandaag al je data meenemen in je analytics. Vergelijk het met een Excel-sheet met miljoenen rijen en kolommen. Niet verwerkbaar voor de mens, wel voor de juiste analytics-software. Technische of menselijke beperkingen zijn voortaan verleden tijd: dankzij in memory analytics blijven ook je oude data voorhanden. Dat maakt big data analyses mogelijk, waarbij je rekening houdt met alle informatie.

- Beïnvloed nu ook operationele processen
Data helpen je om het verschil te maken en staan aan de basis van belangrijke tactische en strategische beslissingen, zoals prijsbepaling, de verdeling van resources, welke winkel waar opent, enzovoort. Maar dankzij real time – of beter right time – terugkoppeling beïnvloed je met data nu ook operationele processen. Denk aan het next best offer, of liever: best next offer, van een webshop: op basis van jouw aankoop- of surfgedrag krijgt je klant meteen relevante suggesties. In een productie-omgeving kun je dit vertalen naar right time monitoring: analytics-data voorspellen problemen en defecten, waardoor je onderhoud en herstellingen perfect inplant: onderdelen bestellen, monteur boeken… Jij verliest geen kostbare productietijd.

 

Right time analytics drukt een stempel op operationele processen

 

Helemaal overtuigd van big data en klaar om jouw analytics naar een hoger niveau te tillen?
Houd er dan rekening mee dat datadenken niet alleen draait om de juiste technologie. De juiste mensen en processen zijn minstens even belangrijk.

 

Ga aan de slag met deze tips en vind jouw analytics-succesformule:

 1. Juiste technologie: werk met een Analytical Platform
De technologische basis voor een succesvolle implementatie van analytics-modellen is een Analytical Platform. De modellen brengen de waarde van je data en analyses naar boven. En de analyse van de data en de daaraan gekoppelde acties gebeurt automatisch. Zo kom je tot herhaalbare, geautomatiseerde productie. Bouw dus een stevig gefundeerd platform, zonder overbodige toeters en bellen, waarmee je sneller schakelt dan de concurrent.

Tip: ijzersterke visualisatietechnieken zijn cruciaal om snel inzichten te krijgen: je analyseert miljoenen data in een oogopslag en verhoudingen worden binnen één seconde zichtbaar.

 2. Juiste organisatie: start een Analytical Competency Center
Veel bedrijven beschikken wel over data, maar die zitten overal verspreid of zijn niet van de juiste kwaliteit. De oprichting van een Analytical Competency Center is dan een goed plan. Dit interne centrum werkt over alle afdelingen en bedrijfsprocessen heen en rapporteert aan de directie. Een goed georganiseerde governance van de data en modellen is hierbij cruciaal. Zo waak je over de kwaliteit van de output.

3. Juiste processen: kies voor een lifecycle-aanpak
Veel organisaties zien de mogelijkheden van analytics wel en willen die ook toepassen, maar ondervinden problemen bij het in productie zetten. Zorg er voor dat je data scientists of whizz kids rekening houden met de operationele standaarden en parameters van je sector, zodat de voorgestelde modellen ook operationaliseerbaar en/of produceerbaar zijn. Denk aan de flitsende ‘auto van de toekomst’ die in productie veel van zijn toeters en bellen verliest om te voldoen aan de internationale veiligheidsvoorschriften, productievoorwaarden, kostenefficiëntie…