Ook in het dagdagelijkse leven vraagt handel doen een portie gezond verstand. Al wie al eens kuierde in Turkse straatjes, weet dat de kans klein is dat die handtas van Louis Vuitton een echte is. De prijs heeft het verraden. Online is dat niet anders. Meestal vind je wel een betere deal, maar ook op het web zijn abnormale prijsverschillen een teken aan de wand.

Geef een ster of vijf
Klantenreviews vertellen het verhaal ‘achter de schermen’. Meestal zie je een score op 10 of schitteren er een aantal sterren naast het product of webwinkel die je een indicatie van de gemiddelde tevredenheid geeft. Met dit eenvoudig hulpmiddel ontdek je de ervaringen van de klant zelf. Zeker in de reissector kan dit een beeld geven van de realiteit. De moeite om in te zoomen.

 

Twijfel je over een bepaalde webshop, kijk even wat sociale media over hen vertellen

 

Handel klachten netjes af
Twijfel je over een bepaalde webshop, bekijk dan even wat sociale media over hen vertellen. De meeste webwinkels besteden uitgebreid aandacht aan hun reputatie op Facebook, Pinterest of Twitter. Wanneer je ziet dat klachten netjes worden afgehandeld, zal je snel ontdekken wie het goed met je meent en wie niet.

Kijk naar kwaliteitslabel
Webshops die het kwaliteitslabel van bijvoorbeeld SafeShops.be dragen, respecteren je rechten als consument. Zo worden deze webwinkels juridisch gescreend door een onafhankelijk advocatenkantoor op verschillende criteria. Daaronder vallen de bedenktermijn, correcte informatie over betalingsprocedure en levering, garantievoorwaarden, een duidelijke klachtenprocedure en duidelijke contactgegevens en natuurlijk ook het respecteren van de privacy voor persoonlijke gegevens.

Europese controle
Jaarlijks ondergaan deze webshops een controle. Zo blijven ze up-to-date met de wetgeving, ook de Europese. SafeShops zelf wordt op haar beurt door de Europese vereniging Emota gecontroleerd. Als beloning hiervoor mogen de SafeShop webshops het Europese Trustmark van Emota dragen. Zo kunnen webshops die naar het buitenland exporteren hun cross border vertrouwen met de consument verhogen. En dat kan de Belgische e-commerce handel goed gebruiken.