Handelaars die in de toekomst willen overleven, mogen vandaag de online boot niet missen. In het afgelopen jaar kocht namelijk 64 procent van de Belgische consumenten iets via internet en het ziet er naar uit dat dit aantal zal blijven blijft stijgen.

Dezelfde uitdagingen voor iedereen
Bart Penders van BME, een one-stop-shop die ondernemers begeleidt bij het opzetten van een e-commerce, merkt dat wie die de stap naar een webwinkel zet, vaak op dezelfde uitdagingen botst. “Dat gaat van grafische vormgeving tot hosting providers, marketing, betalingssystemen en de logistiek van verpakking tot verzending. Allemaal totaal verschillende domeinen die elk met een bepaalde expertise aangepakt moeten worden.” Met andere woorden: er komt heel wat kijken bij online winkeltje spelen.

 

Elk uur dat je in de voorbereidingsfase aan marktonderzoek besteedt, bespaart je op termijn duizenden euro’s – Bart Penders

 

Zoek een hongerig publiek
“Alvorens je jezelf op al die domeinen toelegt, moet je wel aan één voorwaarde voldoen,” benadrukt Penders. “Namelijk, een ‘hongerig’ publiek hebben; consumenten die precies datgene nodig hebben wat jij verkoopt en daar ook voor willen betalen.” Hoewel dit evident lijkt, ziet Penders in de praktijk nog te veel starters die zich die vraag niet of onvoldoende stellen. Ze hebben alles hebben uitgepluisd over het webdesign van hun site, over google adwords en flitsende nieuwsbrieven, maar vergeten die ene o-zo-belangrijke vraag: of er überhaupt wel iemand geïnteresseerd is in hun product. “Elk uur dat je in de voorbereidingsfase aan marktonderzoek besteedt, bespaart je op termijn duizenden euro’s.”

Over naar het échte werk
Een goed product: check. Marktonderzoek: check. Over naar het échte werk: een knappe en gebruiksvriendelijke webwinkel ontwikkelen die vertrouwen uitstraalt bij de klanten. “Voor je de fundamenten van je site legt, kan je al eens online kijken hoe anderen het aanpakken”, geeft Penders als tip mee. “Lijst op welke elementen uit hun webdesign je leuk vindt, wat je maar niks vindt en waar jij het anders zou aanpakken. De fotogalerij op de site van een vastgoedbedrijf kan misschien inspiratie geven om je kledingcollectie online aan de man te brengen.” Op één voorwaarde: dat je mooie productfoto’s toont, bij voorkeur genomen door een professionele fotograaf.

Mobiel gebruik neemt toe
Wie geen kaas gegeten heeft van schrijven, schakelt beter een copywriter in om teksten te maken die interessant zijn voor het doelpubliek én die SEO-gewijs goed scoren in de zoekmachines. Hij kan meteen nagaan of je website gebruiksvriendelijk werkt op een smartphone of tablet. Mobiel gebruik blijft immers toenemen, zeker nu betalen via telefoon almaar gemakkelijker wordt.

 

 Er bestaan duizenden webwinkels. Klanten moeten een reden hebben om net jou uit te kiezen – Nathalie Suttels

 

Trek klanten naar je webshop
Eens je website klaar is, de betalingssystemen in orde en het transport geregeld, komt het erop aan dat klanten de weg naar je webwinkel vinden. Een uitgetekend marketingplan kan daarbij helpen. Virale acties op sociale media, partnerschappen met bloggers, Premium packaging die op een geschenk lijkt, werken rond themadagen… de mogelijkheden zijn onuitputtelijk.

Kleren voor live publiek
Ook deelnemen aan beurzen en events kan een meerwaarde bieden. Nathalie Suttels is organisatrice van de tweejaarlijkse beurs Petit Bazaar, waar webwinkels met hippe kinderspullen en –kleren hun aanbod komen voorstellen aan een live publiek. Op het event kunnen bezoekers kennismaken met webwinkels uit het hele land en – niet onbelangrijk – de mensen erachter.

Wees aanwezig op events
“We merken dat dit persoonlijk contact vertrouwen aan de bezoekers geeft om nadien online een bestelling te plaatsen”, aldus  Suttels. “Ook al kopen ze niets tijdens de beurs zelf, ze weten waar ze later terecht kunnen.” Volgens de organisatrice zijn zeker starters, die hun publiek nog moeten vinden, gebaat met aanwezigheid op events. “Er bestaan duizenden webwinkels. Klanten moeten een reden hebben om net jou uit te kiezen.”