Eigen webwinkels eerst?
“Net geen vier op de tien handelaars in ons land verkopen hun producten online (cijfers Unizo, red). In vergelijking met Groot-Brittannië, Nederland en Duitsland is dat peanuts. Hoewel ook bij ons meer winkeliers de stap zetten, is het twijfelachtig of we de kloof nog kunnen dichten. Belgische consumenten kopen nu al massaal in buitenlandse webshops. Wie tevreden is, zal zijn gedrag niet gauw veranderen. Velen zijn zich er trouwens niet van bewust dat ze in het buitenland kopen.”

Nachtwerk mag (bijna)
“Een van de redenen waarom België in e-commerce achterop hinkt, is het verbod op nachtwerk. Bestellingen die na 20 uur binnenkomen, kunnen bij ons pas de volgende dag verwerkt worden. En zo verliezen we terrein op webwinkels uit het buitenland waar nachtwerk wel mag. Om die reden hebben internationale spelers in het verleden niet voor België, maar voor onze buurlanden gekozen. Een wetswijziging zou daar binnenkort verandering in moeten brengen.”

Muziek, vliegtuigtickets en elektronica
“Terwijl je vroeger voor je vliegtuigtickets een reisbureau nodig had, kan je nu via het web heel makkelijk zelf de beste deal zoeken. Hetzelfde met muziek. Je favoriete liedjes heb je in een klik betaald en gedownload. Eigenlijk doen alle producten die gedigitaliseerd kunnen worden het heel goed in webshops. Ook functionele producten, zoals mixers of printers, kopen we makkelijk online. Voor parfum of kledij stappen de meesten nog altijd liefst een fysieke winkel binnen.”

Ons kent ons
“Onbekend maakt onbemind. Dat geldt zeker voor webshops. Recent onderzoek leert dat consumenten die niet vertrouwd zijn met e-commerce, zich in een eerste stap richten op namen die ze kennen uit de winkelstraat. Zodra het vertrouwen groeit, vergroten ze hun scoop en vergelijken ze de verschillende winkels. Ook webwinkels zonder fysieke variant komen dan in het vizier.”

Van winkel naar webwinkel
“Dankzij de smartphone is het heel eenvoudig geworden om een product uit de winkel onmiddellijk met aanbiedingen uit de webshops te vergelijken. Veel handelaars ervaren showrooming – info halen in de winkel, kopen in de webshop – als een bedreiging voor hun winkel, maar eigenlijk zouden ze moeten proberen het in hun voordeel om te buigen. Bijvoorbeeld door extra ervaringen aan te bieden in de winkel. Denk aan de matrassenwinkel die een slaap-DNA op maat maakt.”

Koning klant
“Of de klant nu online of offline koopt, voor een handelaar is het belangrijkste dat de inkomsten voor hem zijn. Alleen al om zijn kansen op verkoop te verhogen, zou een winkelier aanwezig moeten zijn op het internet, al dan niet via een webshop. Zo kan hij in elke fase van het beslissingsproces een rol spelen. Omnichannel is sowieso de te volgen strategie in retail. Een van de betere voorbeelden daarvan vind je momenteel bij Schoenen Torfs. Op allerlei manieren brengen ze de online wereld in hun winkels binnen.”