Ieder van ons drinkt wel eens een glaasje leidingwater. Er zijn voor- en tegenstanders, maar het goedje geraakt via de waterleiding tot bij u en lest de dorst. Iets soortgelijks gebeurt er binnen een bedrijfsomgeving. Vanuit puur IT-standpunt is de IT-infrastructuur beperkt tot de voorzieningen, nodig voor het transport van analoge en digitale gegevens. Noem het de waterleidingen van ons dataverkeer. Maar voor beleidsmakers is een geïntegreerde informatie-infrastructuur interessanter. Dit omvat ook het aanmaken, verwerken, wijzigen, opslaan en weergeven van gegevens.

Innovatie bij kmo
Een bedrijf heeft behoefte aan tekstverwerkers. Die kunt u op de eigen computers installeren of je gebruikt bijvoorbeeld LibreOffice, dat volledig vanuit het web wordt aangestuurd. Dit laatste staat bekend als SaaS, of Software-as-a-Service. Je maakt gebruik van externe software om uw gegevens te verwerken en die bestanden slaag je op: op een eigen server en een datacenter of een externe aanbieder. “De technologie voor IaaS, Infrastructure-as-a-Service, is er zeker rijp voor”, vindt ICT-consultant Marc Vandenborne. “Maar de echte innovatie begint best bij de kmo zelf. Die is zich nog onvoldoende bewust van alle kansen.”

 

De echte innovatie begint bij de kmo zelf – Marc Vandenborne

 

Voor kmo
Toch is het volgens de consultant nog niet ingeburgerd om automatisch naar de cloud te grijpen voor oplossingen. “Vaak wordt je eerst met problemen geconfronteerd. Pas dan kijk je verder. Meestal kan je er gegevens afroepen, maar daar knelt het schoentje als je eigen applicaties in de cloud wilt installeren en integreren.” Kleine bedrijfjes stappen doorgaans gemakkelijker in het bootje. De verandering is ook organisatorisch minder ingrijpend dan bij een kmo van vijftig tot honderd werknemers.

Naar standardisatie
Vandenborne: “Cloud dwingt je naar standaardisatie te grijpen op basis van de beste praktijken. Daarom is dit vooral geschikt voor het outsourcen van de klassieke kantooromgeving. Voor het aansturen van zeer gespecialiseerde, industriële oplossingen ben ik eerder terughoudend.”

 

Voor kritische gegevens maakt u best een back-up op een andere server – Marc Vandenborne

 

On-demand model
Ook voor professor Stijn Viaene van Vlerick Business School zijn zulke on-demand-modellen het sleutelwoord. Je betaalt alleen voor wat u daadwerkelijk gebruikt. “Onzekerheid in de voorspelbaarheid van de vraag naar IT-capaciteit schuift u hiermee af op een derde partij”, vult hij aan. “Je hoeft niet meer te investeren in overcapaciteit. Pieken en dalen worden aan de provider van de cloudservice doorgegeven.”

Zegen voor kmo’s
Maar het web biedt meer dan enkel technische oplossingen. Qua software aan e-commerce is er ook heel wat te vinden. “Denk maar aan de prefab-webwinkels van Amazon en eBay”, vervolgt de expert. “Hier kan in principe elke kruidenier gebruik van maken. De cloud is een grote zegen voor kmo’s. U hoeft niet meer te piekeren over de connectiviteit en de servers. En als u de aangeboden software toch aan uw eigen behoeften wilt aanpassen, kunt u best PaaS, Platform-as-a-Service, gebruiken.” Dat model laat toe dat u zelf applicaties ontwikkelt in de cloud.

 

Uw data zijn uw belangrijkste troeven – Stijn Viaene

 

SLA’s cruciaal
Dus, laat ons alles maar in de cloud zwieren? Toch oppassen dat u niet met uw hoofd in de wolken zweeft. “Bedrijfskritische klantgegevens kunt u best enkel outsourcen als er sprake is van een echt strategisch partnerschap tussen uw onderneming en de serviceprovider”, vindt Viaene. “Deze laatste is dan meer dan een leverancier.” Een goed service level agreement (SLA) is hier zeker cruciaal, maar er is meer. “Uw data zijn uw belangrijkste troeven”, waarschuwt de academicus. “U moet er absoluut zeker van zijn dat u op elk moment over uw data kunt beschikken en er ook mee kunt doen wat je zelf wilt.”

Maak een back-up
Daarom neemt u best ook enkele technische voorzieningen. Marc Vandenborne: “Je bekijkt best of de provider zijn infrastructuur ontdubbeld is. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als er een server uitvalt? Is het gegarandeerd dat er permanent een tweede toestel up-and-running is? Voor bedrijfskritische gegevens raad ik zelfs aan een back-up bij een andere provider op te slaan.”