In samenwerking met

Sven Bastiaens, CEO art&craft

Begonnen met fysieke winkels, of experience centers, heeft art&craft in 2011 al de kaart getrokken van e-commerce. Maar wat ziet CEO van art&craft, Sven Bastiaens, eigenlijk in e-commerce?

Wat is het belangrijkste bij een webshop?
“Voor mij is dat wat je meldt op je website of webshop, je ook waarmaakt. De tijd van het amateurisme is voorbij. Als je zegt dat een bestelling die op zondag wordt gemaakt, op dinsdag wordt geleverd, dan moet dat product effectief op dinsdag geleverd zijn. Onafhankelijk van het transport. Klanten verwachten dat ook.”

Webshop en/of fysieke winkel?
“Beide. Een webshop werkt versterkend voor je fysieke winkel. Een webshop is altijd open en overtreft de piekmomenten van je winkel, die wel beperkte openingsuren heeft. Daarnaast zijn nog veel mensen bereid om hun bestelling zelf af te halen in de winkel 20 km verderop. We zien dat vooral bij nicheproducten consumenten bereid zijn om 50 of 70 km te rijden.”

Hoe ziet de toekomst voor e-commerce eruit?
“Zonder jezelf online te profileren – amateuristisch of professioneel – zul je in de toekomst ook geen klanten over de vloer krijgen. Dat geldt ook steeds meer voor lokale handelaars. Kijk naar slagers die steaks online verkopen. Dat werkt! Helaas zijn er nog te weinig gelijkaardige initiatieven. Vlamingen zijn van nature afwachtend, maar we hebben al te lang gewacht. Online consumenten zijn zich niet altijd bewust dat ze de buitenlandse economie steunen door te kopen bij Zalando of Bol.com en dat heeft grote gevolgen op onze tewerkstelling. Dringend tijd dus voor Belgische e-commerce.”